Hovedseksjon

Markedsføring og ledelse

I markedsføring ser vi verden fra en bedrifts perspektiv.
Hva skal til for at vår bedrift eller vårt produkt skal overleve i konkurransen med andre bedrifter i en verden som endres raskt.
Markedsføring og ledelse er et fag som gir deg innblikk i hvordan verden rundt oss fungerer. Både bedrifter og mennesker har ønsker om hvordan omverdenen skal oppfatte oss og vi er alle omgitt av en form for reklame eller påvirkning i vårt daglige liv. Evnen til å systematisere sin bedrifts kommunikasjon har mye å si for hvordan bedriften overlever i konkurranse med alle andre.

I faget lærer du hvordan du kan analysere markedet og konkurrentene dine, samtidig som du får kompetanse til å identifisere en bedrifts styrker og svakheter, muligheter og trusler. Hvordan skal teknologigiganter som legger føringer for våre sosiale liv forholde seg til anklager om at de ødelegger demokratiet vårt? Og hvordan kan bedrifter som fokuserer på bærekraftige løsninger være med på å forme fremtiden vår?
Markedsføring er for deg som ønsker å kunne se de store linjene i næringslivet vårt og hvilke utfordringer samfunnet står ovenfor gjennom vårt eget forbruk.
Hvis du har en entreprenør i magen eller ønsker å kunne påvirke morgendagens næringsliv og samfunn er dette faget for deg.
Faktaark om Markedsføring og ledelse1

Markedsføring og ledelse 2 går i dybden på hvordan vi jobber strategisk med markedsføring i bedrifter. Du vil lære å formulere visjoner og forretningsideer, sette overordnede mål og utarbeide strategier for en virksomhet. I faget tar vi utgangspunkt i at vi driver en bedrift, som innebærer at vi må analysere bransjen vi befinner oss i og lære å ta markedsstrategiske beslutninger, slik at du blir i stand til å lage en helhetlig kommunikasjonsstrategi.
Markedsføring og ledelse 2 bygger på ML1 og vi møter flere av de samme elementene. Det betyr at du også her skal jobbe med konkurransemidlene og lære hva som gjør merkevarer sterke og konkurransedyktige. I faget møter du mange bedrifter, produkter og oppgaver fra virkeligheten og verden du lever i. Faget er samfunnsrelevant og gir deg verktøy til å analysere spennende merkevarer som påvirker hverdagen vår.
Faktaark om Marekdsføring og ledelse 2